Dag 9 - Tromsø

8 juli 2016 - Tromsø, Noorwegen

Vandaag begint eindelijk droog. Dus na het ontbijt gaan we op pad. We gaan als eerste naar het Polaria zeeaquarium. Hier zien we eerst een film over het hoe en wat van het Noorderlicht. Hoe komen in de winter nu die mooie kleuren aan de hemel. Daarna een film over de dieren die leven in dit gebied. Hierna is er nog een soort wetenschappelijke visie op de dieren. Na een uurtje staan we weer buiten en gaan op zoek naar een kopje koffie. Na de koffie begint de reis over de brug die het vaste land met Tromsø eiland met elkaar verbind. Veel mensen lopen over deze brug, want op het vaste land staat de Arctic Cathedral en de kabelbaan naar de top van de berg. Omdat het nu minder mistig is kiezen we ervoor om omhoog te gaan. De tocht duurt 4 minuten en brengt ons 421 meter boven de zee. Vanuit hier heb je een prachtig uitzicht op Tromsø. Boven aangekomen kan je nog verder omhoog de berg op en we gaan deze uitdaging aan. Het is best pittig voor ongeoefenden zoals wij zijn en komend vanuit een vlak Nederland, maar uiteindelijk komen we boven op de berg.

Na even van het uitzicht te hebben genoten lopen we rustig aan weer naar beneden. Daarna met de kabelbaan door naar beneden. We lopen richting de brug en nemen een kijkje bij de Arctic Cathedral. We gaan niet naar binnen en lopen verder, wederom de brug over. Aangekomen op het eiland nemen we de tijd voor een lunch. Hierna gaan we door naar het Polarmuseet. Dit museum laat zien hoe het was in de tijd van de pelsjacht en hoe de expedities die daarna volgende richting de Zuidpool en de Noordpool georganiseerd werden.

Ondertussen is het eind van de middag en we gaan even naar het hotel om ons op te frissen en even een break te nemen. Rond 18 uur beginnen we te kijken waar we gaan eten en we kiezen uiteindelijk voor Table&Kitchen. Hier hebben we ons laten verrassen door een vergeten gerecht met lamsvlees. Als we naar buiten lopen regent het weer, helaas. Morgen vertrekken we richting Andenes, qua kilometers valt het wel mee, maar de reis duurt minimaal 6 uur, waarbij er twee keer moet worden gevaren. De eerste overtocht die we willen halen is om 10.15 uur. Dus moeten om 9.00 uur wegrijden bij het hotel. De tweede boot die we moeten hebben vertrekt om 15.00 of 19.00 uur, dus afhankelijk van het weer moeten we kijken of we de vroege boot of de late boot nemen. De laatste boot doet er 1.40 uur over om de eindbestemming te halen. Maar dat morgen.