Dag 7 en 8 - naar Alta en door naar Tromsø

7 juli 2016 - Tromso, Noorwegen

Gisteren geen verhaal. De reden, er was niet veel te vertellen. 's Morgens zijn we vertrokken richting Alta. Alta is een klein stadje met als kenmerk het Noorderlichtkerk en de rotstekeningen. We komen half in de middag aan en het regent al de hele dag. De vooruitzichten zijn niet veel beter voor vandaag. We kunnen nog niet inchecken en maken een bliksembezoek aan het Noorderlichtkerk. Zo overdag geen hele bijzondere kerk, behalve zijn vormgeving. Overigens wordt de kerk in de winter mooi aangelicht en door de midwinternacht kleuren wordt het effect versterkt. We besluiten even een moment van rust te nemen en kiezen ervoor om een uurtje of twee te gaan zwemmen in het naast gelegen zwembad. Natuurlijk zit er ook een sauna bij, dus we komen even helemaal tot rust. Natuurlijk ben ik nog even van de duikplank gesprongen.

Na het zwemmen gaan we lekker eten bij een klein restaurantje wat goed aanbevolen wordt op Tripadvisor. En inderdaad heerlijk gegeten. Hierna gaan we terug naar het hotel.

Vandaag vroeg op, want we moeten ruim 300 kilometer rijden en hierin zitten ook twee veerpontjes die op bepaalde tijden varen. Na een lekker ontbijt vertrekken we volgeladen buikjes en accu richting Sørkjosen waar we even een half uurtje kunnen bijladen. Ondertussen is het maar blijven regenen. Alles is nat buiten en gewoon niet fijn om een stukje te gaan wandelen of zo. Na het laden rijden we door naar de eerste ferry bij Olderdalen, deze halen we mooi en na 40 minuten komen we aan in Lyngseidet. Hiervandaan rijden we door naar de volgende pont bij Svensby, deze brengt ons in 25 minuten naar de overkant, waarna het nog een uurtje rijden is naar Tromsø. De grap is dat beide ponten gratis waren voor de Tesla, dus we hoeven alleen voor onszelf te betalen.

In Tromsø aangekomen checken we in het hotel aan het water. Onze kamer heeft zicht op de jachthaven. Een heerlijke plek om wakker te worden. De auto gaan we daarna eerst volladen bij een benzinepomp met oplader om deze daarna voor anderhalve dag te stallen in de parkeergarage. Zaterdag weer verder.

Hopelijk is het morgen droog, dan kunnen we wat leuke dingen gaan doen. Op de planning staat de kabelbaan, vanwaar je zicht heb over Tromsø. En het Polarmuseet over de pelsjacht.

1. Yvonne:
    7 juli 2016
    Gave verhalen en gave foto's. Goede/mooie reis nog en veel plezier gewenst
  2. Pa en ma:
    8 juli 2016
    Mooie foto.s
    Wat is Noorwegen en omstreken toch mooi.
    geniet er van.

Groetjes Pa en Ma.