Dag 6 - Noordkaap

5 juli 2016 - Nordkapp, Noorwegen

Het is maandagavond half 10 en na een lekker dinertje in Honnigsvag gaan we op weg naar de Noordkaap. Vanaf het hotel is dit 42 minuten rijden. De tocht gaat door de heuvels richting het noorden. We zijn niet alleen, met ons nog meer mensen die de zon niet onder willen zien gaan. Als we vertrekken schijnt de zon nog, wel zijn er wolken aan de lucht, maar het ziet er goed uit. Om 22 uur staan we voor de entree van de Noordkaap. Bij de entree worden we welkom geheten en mogen we gratis doorrijden. Alleen maar omdat we een Tesla rijden. Hetzelfde geldt voor mensen die komen lopen of met de fiets komen. Ook zij mogen gratis naar binnen. We parkeren de auto en lopen richting het bezoekerscentrum. Als je binnenkomt zie je direct het panoramisch uitzicht aan de noordkant, met natuurlijk zicht op de globe welke daar staat op de punt van de rots als symbool van het noordelijkste puntje van Europa. 2000 Kilometer verderop richting het noorden ligt de Noordpool.

We zijn best verbaasd over de hoeveelheid mensen die er zijn en ook veel campers op het parkeerterrein die gewoon blijven slapen. Wij gaan direct naar buiten om de standaard foto's te maken, maar ach als iedereen het doet, waarom zouden wij het niet doen. Je wilt toch gewoon bewijsmateriaal dat je er geweest ben. Op een gegeven moment begint het te druppelen en dit gaat over in regen. Heel spijtig voor de mensen die nu pas aankomen, maar wij hebben onze foto's.

Omdat we niet weten wat we dinsdag precies gaan doen en hoe het weer is, besluiten we om ook de panoramafilm te kijken en de gave light show te bekijken. Om iets over 12 uur gaan we terug richting het hotel. We gaan slapen, was weer best een lange dag.

Na een heerlijke nachtrust schuiven we rond half 10 aan het ontbijt. Het is weer net droog geworden, nadat het de hele nacht geregend heeft. Volgens de weersite http://www.YR.no blijft het droog tot een uurtje of 1, dus we besluiten om nog terug te gaan, om te zien of we mooiere foto's kunnen maken in verband met het licht van gisterenavond. Tevens moeten we natuurlijk nog kaartjes versturen naar onze neefjes, nichtje en buurjongen. Is een traditie geworden en doen we het nu weer.

Aangekomen op de Noordkaap is het nog steeds droog en niet druk. Dit geeft ons de gelegenheid om alleen op de globe te staan, dit lukt meestal niet. We schieten nog een paar plaatjes en genieten van het uitzicht. Tegen 12 uur gaat het weer regenen en besluiten we om richting het hotel te gaan. Even een beetje rusten, dit reislog bijwerken en bedenken waar we gaan eten, want vanavond is er een voorstelling over het wonen op de Noordkaap door een lokaal toneelgezelschap die goede recenties heeft. De voorstelling is in het engels, dus we gaan er naar toe.

Morgen gaan we weer verder, we zakken af naar het zuiden en gaan morgen naar Alta. Ben benieuwd.

1. Annette Dorst:
    5 juli 2016
    Jullie hebben toch zeker geen idee meer, dat je vorige week nog gewoon aan het werk was. Leuk om te lezen en bijzonder om dit te doen met een Tesla. Geniet van al het moois wat nog op jullie pad komt.
  2. Henk:
    5 juli 2016
    Wat een ervaring, de reis naar Alta heeft op ons veel indruk gemaakt, wij deden het heel vroeg in de morgen wat ons op regelmatig stoppen kwam te staan voor overstekende rendieren. Neem de tijd voor die rit en natuurlijk het is toeristisch maar stop even ergens op een parkeerplaats met die tentjes van de Sami. Even stoppen op de uitzichtpunten!
    Enjoy!