Dag 5 - van Inari naar Noordkaap

4 juli 2016 - Honningsvåg, Noorwegen

Na een heerlijke nacht slapen zijn we vanmorgen weer uitgerust op weg gegaan. Vandaag gaan we van Finland naar Noorwegen. Als eerste belanden we in Karasjok waar een openlucht museum is gemaakt van de Sami bevolking. Sami's zijn de originele bewoners van dit noordelijke deel en hoeden van oudsher rendieren. De Sami's gebruiken alles van de rendieren, van huid, botten, vel en ook het bloed. Toch zijn de Sami's meegegaan met hun tijd en gebruiken bv. sneeuwscooters om de rendieren te hoeden. Tevens moeten we even bijladen voor we onze laatste stuk gaan doen. Helaas hebben ze hier alleen een normaal stopcontact en zijn we bij elkaar zo'n 4 uur verder voor we door kunnen. Gelukkig kunnen we in de tussentijd het openlucht museum bezoeken en een zeer gave interactieve film bekijken over het ontstaan van de Sami's en hun geloof.

Rond 14 uur gaan we weer rijden en de tocht die voor ons ligt is zo'n 3,5 uur rijden en is 232 km lang. Het is een schitterende tocht langs het fjord die loopt vanaf Noordkaap tot 150 km naar het zuiden. De weg leidt langs het fjord en we hebben vaak een vrij zicht op het fjord. Het is wel apart om te zien dat er best veel fietsers zijn die de tocht naar de Noordkaap maken. Geloof me met de auto is het een mooie tocht, maar fietsend.... Als we er bijna zijn is er nog een hobbel te nemen en dat is de Noordkaaptunnel. Deze tunnel is bijna 7 km lang en gaat naar een diepte van zo'n 200 meter. Als we uit de tunnel komen rest ons nog slechts het laatste stukje naar het hotel in Honnigsvåg. Dit is het enige hotel met een oplaadpunt en is om die reden dan ook geboekt. De auto gaat aan zijn welverdiende oplaadpunt om zich weer op te laden voor onze rit later die avond naar de Noordkaap. We gaan rond een uurtje of 10 die kant op om de Noordkaap te bezoeken. Maar hierover morgen meer. Het hoogste punt van de reis is bijna bereikt en daarna voert de reis alleen nog maar naar het zuiden. We hebben het gered in 5 dagen van huis naar de Noordkaap.

1. Annette Dorst:
    5 juli 2016
    Jullie hebben toch zek
  2. Henk:
    5 juli 2016
    Ik was onder de indruk van de korte tijd die jullie nodig hebben gehad om er te komen. Vergeet de vogeleilanden niet aan de westkant van de kaap. Wij zaten op de camping die je tegenkomt van Honigsvag naar de Kaap, rendieren lopen daar gewoon over de camping.
  3. Silvia:
    8 juli 2016
    Goedemorgen Henk,

Ja, we waren snel op de Noordkaap. Een hele beleving. Ik kreeg er echt energie van.

Helaas was het weer niet zo goed de dag dat we er waren. We hebben wel de weg richting de vogeleilanden gereden. Helaas door de regen en slechte zicht hebben we geen bootje ernaar toe genomen.

Groetjes,

Silvia