Dag 10 - de weg naar Andenes

9 juli 2016 - Andenes, Noorwegen

Het is vroeg vanmorgen. Om 7:15 uur zitten we aan het ontbijt. Vandaag wordt een spannende dag qua boten. Om 8:30 uur rijden we richting onze eerste ferry in Brensholen. Deze ferry vertrekt om 10:15 uur, hier zijn we rond 9:30 uur. Er staan al heel wat auto's voor ons. Rond 10:15 uur arriveert de ferry. Na wat passen en meten kunnen alle auto's mee. De tocht duurt 45 minuten en dan zijn we aan de andere kant. Helaas is het nog steeds erg bewolkt en zien we niet veel van het fjord.

Op een gegeven moment is er een parkeerplaats met een gouden toilet (ja echt, hij kost €3 miljoen). Iets verderop is een uitkijkpunt gemaakt die recht een fjord in kijkt. Hier stoppen we ook even om een foto te maken. Daarna door richting de ferry, want we willen heel graag die van 15:00 uur halen. Qua tijd moet dit makkelijk kunnen. Ineens zien we links van de weg trollen, de ondergrondse wezens die in dit gebied wonen. We gaan even een kijkje nemen. Het parkje is gebouwd door particulieren en wordt tegenwoordig opengesteld voor bezoekers en kent geen entree. Natuurlijk hebben we een van de trollen geadopteerd en die gaat mee naar Nederland.

Om 13:45 uur komen we aan bij de ferry. Het is al erg druk, en wij staan in baan 5. Na een uurtje wachten arriveert de ferry. Het laden gaat beginnen. Laan 1, 2 en 3 gaan er makkelijk op. Voor laan 4 wordt het al passen en meten, en je voelt hem aankomen, als wij aan de beurt zijn, mag de tweede auto voor ons er niet meer op. En wij dus ook niet.

Erg balen, want de volgende ferry gaat pas om 19 uur. Het is namelijk 1:40 uur varen en dan moet de ferry nog leeg, vol en weer terugkomen. Dit kan natuurlijk gewoon in Noorwegen. Door de chaos die ontstaat, sta ik in eens op plek 1 in rij 1. Dus dat is vooraan op de boot. We bellen het hotel dat we de boot gemist hebben en er dus pas rond 21 uur zullen zijn. En het wachten begint weer. Er staat gelukkig nog een Nederlands stel die met de camper reizen en een praatje is zo begonnen. Voor je het weet is het al weer 16 uur, nog 3 uur te gaan. We gaan een stukje lopen richting een camping, maar dat bord blijkt niet te kloppen. Dus we lopen naar het einde van de weg en weer terug.

Als we straks aankomen in Andenes dan is het hotel daar vlakbij, dus we hoeven niet meer lang te reizen. En hopelijk is de oplaadpunt vrij die in dit dorp zit, anders wordt het morgen een spannender dag. Ach we hebben vakantie, we kunnen er niets aan veranderen, dus accepteren we het maar. Bij de ferry zit een leuk eettentje (Olgengen), hier hebben ze lekkere hapjes en WiFi, dus kunnen we ons vakantieblog bijwerken. Morgen vertrekken we naar Svølvaer, hier blijven we weer twee nachten.

UPDATE: met de boot van 19 uur is het goed gegaan. We konden iets voor 19 uur aan boord. Na 1,5 uur varen op een best onstuimige zee, komen we aan in het plaatsje Andenes. We checken in bij het hotel en brengen daarna de auto naar het oplaadpunt. Gelukkig staat er niemand aan en kunnen wij laden. Ondertussen gaan we met onze stepjes op pad om even een hapje eten. Na een uurtje is de auto vol genoeg voor de reis van morgen.

1. Aria vd Stelt:
    10 juli 2016
    Leuk om jullie zo te volgen,jammer dat het weer niet mee zit maar je ziet wel heel veel zo,de trollen zijn leuk.geniet ervan en een keer op de boot wachten hoort erbij.groetjes aria/ joh
  2. Henk:
    11 juli 2016
    Ach, de veerpontjes, ik vond het heerlijk om ze te missen, hengeltje uit de auto en vissen maar! :-)
  3. Raymond:
    11 juli 2016
    Henk, meestal vind ik het ook niet erg. Maar wel als het 4 uur duurt voor ie terug is en dat gelijk de laatste ferry van die dag is .