Dag 1 en 2 - Lubeck en de ferry naar Helsinki

1 juli 2016

Het is 1 juli en 22 uur Finse tijd (21 uur Nederlandse tijd) en we zitten op de ferry naar Helsinki. Maar eerst de reis naar de haven in Travemunde (Lubeck) in Duitsland.

Donderdag 30 juni: Na de laatste spullen ingepakt te hebben starten we om 10 uur de auto en gaan rijden. De tocht brengt ons naar Emsburen in Duitsland voor de eerste supercharger. De locatie is ons bekend van eerdere reizen die we hebben gedaan. Het weer is droog, maar dat veranderd al snel. Tijdens het laden begint het te regen en gelukkig kunnen we na zo'n 15 minuten laden weer verder. De volgende bestemming is Bremen. Het is druk op de weg en het weer is van heerlijk zonnig en 22 graden tot stortregens waarin de temperatuur daalt naar 17 graden. Na in Bremen te hebben geladen en een rondje door het outletcentrum is de auto voldoende geladen voor de laatste laadbeurt net voorbij Hamburg. Hier gaan we de auto helemaal vol laden zodat we zoveel mogelijk stroom hebben. Dit duurt wel een uurtje, maar gelukkig is er een bakkerij met eetgelegenheid, dus een lekker lunch genoten. Nadat de auto vol geladen is gaan we naar Travemunde. Hier zijn we uiteindelijk tegen 18 uur. Travemunde is een haven- en vissersplaats. Na een rondje door het plaatje te hebben gelopen, zijn we in een lokaal restaurantje een visje gaan eten. De gate opent volgens de papieren om 21 uur, maar nadat we uitgegeten zijn gaan we alvast richting de gate. Het is nog niet superdruk, maar natuurlijk zijn er al mensen. Onze ferry is er nog niet en komt uiteindelijk tegen 22 uur aan. Eerst moeten nu de auto's en vrachtauto's eraf. Dan kunnen wij eindelijk aan boord.

Nadat we op de kamer gesetteld zijn, gaan we na een drankje drinken lekker naar ons bedje toe. Zo'n dag rijden hakt er altijd weer even in, maar deze 600 km zijn peanuts met wat er nog voor ons ligt.

Na een lekkere nachtrust worden we eind van de ochtend weer wakker, nog net op tijd voor de brunch. Op de Oostzee is het heerlijk rustig weer en de zon schijnt overdadig. Omdat er verder aan boord niet veel te doen is, genieten we van de zon op het helideck. Morgenochtend zullen we rond 9 uur aankomen in Helsinki. Hier gaan we een dag doorbrengen en eind van die dag gaan we verder met de nachttrein naar Rovaniemi. Maar dat later ........

1. Henk:
    1 juli 2016
    Gelukkig mooi weer overdag op de boot, lekker zonnen! Direct al herkenning van plaatsen, jullie reizen tegengesteld aan hoe wij het gedaan hebben. Geniet ook even van Helsinki, de overdekte markt met de vele eetkraampjes is de moeite waard.