Dag 12 en 13 - Svolvær en de zuidelijke Lofoten

12 juli 2016 - Å, Noorwegen

Gisteren hadden we een dag in en rond Svolvær. Na het ontbijt zijn we in de auto gegaan om naar het westelijke deel van de Lofoten te gaan, hier zit een ouder Nederlands stel die een Polarlightcenter heeft opgezet. In de winter ontvangen zij gasten die het Noorderlicht willen zien en er meer van willen weten. In de zomer zijn ze eigenlijk niet open, maar omdat we Nederlanders zijn krijgen we een privé rondleiding. De man heeft zelf diverse apparaten gemaakt die de energie kan meten van de zon en aan de hand hiervan kan voorspellen of er Noorderlicht is. Hij deed dit ook al in Nederland en was binnen dit segment dan ook bekend. Na een uitgebreide toelichting gaan we terug naar Svolvær. De route is geweldig, je rijdt tussen de bergen door in een oase van groen en water. De Lofoten is aan de ene kant ruig, maar aan de andere kant ook groener.

In Svolvær zetten we de auto aan een oplaadpunt en lopen we door de stad heen. We gaan lunchen en genieten van het mooie weer. Na 1,5 uur is de auto vol en gaan we terug naar het huisje. Het huisje heeft een terras aan de waterkant en dit is ook de kant waar de zon schijnt. Hier gaan we heerlijk genieten van de zon. 's Avonds gaan we bij een Italiaans restaurant eten.

Vandaag is het weer tijd om verder te gaan. Het doel van de reis is het plaatsje Å. Maar eerst stoppen we in het dorpje Nusfjord, dit dorpje ziet er nog uit zoals begin 1900. Hierna gaan we door naar Å. Å is de plaats op de wereld met de korste naam. Verder is hier een oud deel van het dorp bewaard gebleven uit de tijd dat de bewoners nog rondkwamen van de visvangst. We lunchen onderweg bij een restaurant aan het water. In dit restaurant gaat alles nog rustig aan, ach het is goed uit te houden in de zon. We stoppen nog even in Reine. Het dorp zelf is toeristisch en ook druk, maar als je er weg rijd en je kijkt dan naar beneden, dan snap je wel waarom Reine uitgeroepen is tot het mooiste dorp van Noorwegen. Nog zo'n 15 minuten rijden en we zijn bij ons laatste huisje op de Lofoten. Omdat we hier nergens kunnen opladen gaat de auto op het normale stopcontact. Dit gaat wel even duren, zo'n 16 uur, maar we hebben de tijd.

Morgen maken we rond 10:30 uur de oversteek naar Bødo, dit is het vasteland. We eindigen morgen in Rønes. Qua kilometers valt het mee, zo'n 130 km bij elkaar, maar we zijn alleen al 3 uur op de boot onderweg naar het vasteland.

1. Yvonne:
    13 juli 2016
    Hele leuk foto's en reisverhale. Jullie genieten heel veel zo te zien en te lezen,